Blog
02
04
2017

MINU SUHKRUVABA KUU VOL 2

By Janika 0

 

Käes on pühapäevaõhtu, astun kaalule ja mulle ei meeldi see, mida näen. Luban endale, et alates homsest ma magusat ei söö. Käes on esmaspäeva pealelõuna, olen ära söönud lõunasöögi ja võtan tassi kohvi ning hirmsasti tahaks midagi magusat … ja ma lähen ja ostan tüki kooki ning lubadus ongi jälle murtud. Tuleb tuttav ette? Võib-olla ei juhtu see päris esmaspäeval või teisipäeval, kuid hiljemalt paari päeva pärast kindlasti. Võib-olla on kellelgi töö juures sünnipäev ning pakutakse torti või toob mõni hea inimene mõne šokolaadi ning väga raske on uuesti nö ree peale saada.

Huvitaval kombel kummitavad sellised magusaisud rohkem naisi, kui mehi ning usun, et paljud on minuga nõus – ilma kiusava magusaisuta oleks ammu Sinu unistuste vorm olemas. Muidugi oleneb palju ka inimese enda tahtejõust, kuid siiski ei saa alahinnata sõltuvuse, suhkrusõltuvuse jõudu.

Üha rohkem uuritakse maailmas suhkrusõltuvust ning tema tekkemehhanisme. Suhkrusõltuvus on sõltuvus nagu iga teinegi – suhkru tarbimine tõstab looduslike opioidide tootmist ajus, mis leevendavad valu ning tekitavad heaolutunnet. Samuti on organismi tundlikkus suhkru suhtes seotud retseptoritega meie keelel, mis reageerivad magusale maitsele – magusaretseptorid on väga tundlikud ning aju saadab vastusena kiiresti välja „preemia“ signaali, mistõttu muutub enesekontroll järjest keerulisemaks ning raske on magusasöömist lõpetada. Usun, et enamus meist on olnud olukorras, kus külmkapis on suur topsik jäätist ning enne pole võimalik söömist lõpetada, kui tops tühi on. Pärast on küll süda paha ja kõht valutab ning süütunne on suur, kuid söömise hetkel ei olnud võimalik end peatada.

Magusasöömine tõstab dopamiini taset ajus, mis on seotud heaolutundega ning nagu ka teiste sõltuvust tekitavate asjadega, vajab meie keha ka järjest suuremaid suhkrukoguseid. See viib aga jällegi järjest suurema sõltuvuse tekkeni.

Leidsin ühe hea artikli, kus on toodud välja 76 võimalust, kuidas suhkur Sinu tervise laastab. Toon neist välja mõned:

  1. Häiruvad mineraalainete vahelised suhted ja tasakaal
  2. Kroomi defitsiit
  3. Takistab kaltsiumi, magneesiumi ja valkude omastamist
  4. Madalab „hea“ kolesterooli taset
  5. Kahandab E vitamiini taset
  6. Kiire hüperaktiivsuse, adrenaliini ja ärevuse tõus
  7. Viib keskendumisraskusteni, uimasuseni
  8. Võib kaasa tuua depressiooni
  9. Insuliini resistentsuse teke, diabeet
  10. Migreen
  11. Ülekaalulisus
  12. Kandida (pärmseene) tekkimine ja paljunemine
  13. Igemepõletik ja probleemid hammastega
  14. Kiirenev vananemine

Kogu artikliga saad tutvuda siin. Igal juhul on nimekiri pikk ja mõtlemapanev. Kui paljud haigused ja terviseprobleemid oleksid olemata, kui jälgime rohkem, mida suhu pistame ning oleksime teadlikumad. Kutsun Sind üles kuuks ajaks suhkrust loobuma!

Eelmisel aastal osutus suhkruvaba kuu väga menukaks ning seetõttu tahaksin suhkrupaastu pidada ka käesoleval kuul. Tean omast käest, kui oluline on tugi ning olen täiesti kindel, et koos suudame kuukese ilma maiustuste, kookide ja kommideta vastu pidada! Osalemiseks liitu facebookis „minu suhkruvaba kuu“ grupiga. Jagame omavahel mõtteid, muresid ja rõõme, toetame ja julgustame. 8. mail loosin välja kolm tublit suhkrupaastujat, kes võidavad tervislikud puuviljakorvid Allfreshilt ja Merilin Taimre viimase raamatu „Mu süda kuulub kolmele – toidule, tervisele ja minule“.

logo

 

author: Janika