Blog
29
10
2015

KUIDAS ALUSTADA?

By Janika 0

DSC_1087

Tee tervislikuma elu ja eesmärkide täitumise suunas on teinekord päris keeruline. Sageli küsivad kliendid minult, millega ja kuidas nad alustama peaksid. Annaksingi siinkohal mõned näpunäited, kuidas alustamine oleks võimalikult sujuv ja vähem tagasilööke toov.

  • Leia iga päev võimalus liikumiseks. Mulle meeldib väga ütlus, et inimene on loodud liikuma. Usun, et paljud tervisehädad saavad alguse sellest, et liigume vähe ja istume palju. Püüa igal päeval leida võimalus liikuda – kui oled istuval töökohal, tee iga tunni aja tagant sirutus- ja liikumispause; mine peale tööpäeva kõrvaltänavatesse jalutama; kõnni väikesemad vahemaad jala autoga liikumise asemel. Sageli takistab meid kõige rohkem meie enda mugavus.
  • Alusta mõõduka koormusega seda nii treeningute kui ka treeningkordade arvu suhtes nädalas. Alustajad võivad sageli suure entusiasmiga trenni tegema hakata – neljal, viiel, vahel isegi kuuel korral nädalas. Lühiajaliselt on ehk keha valmiski sellist koormust taluma, kuid pikaajaliselt mitte. Esimene ilming, mis näitab, et oleme treeninguga liiale läinud, on see, et jääme haigeks. Meie immuunsüsteemi kaitsevõime nõrgeneb ja viirustel on lihtsam meie organismi tee leida. Samuti suureneb tugeval koormusel vigastuste oht, kuna kehal ei teki võimalust taastumiseks. Vigastuste vältimiseks oleks kindlasti mõistlik teha ka erineva iseloomuga treeninguid – näiteks kahel päeval nädalas lihastreening ja 1 – 2 päeval aeroobsemat laadi treening.
  • Toitumise tervislikumaks muutmisel järgi põhimõtet 1 muutus korraga – see tagab sujuva ülemineku ja järjepideva tervisliku toiduvaliku. Alustajad soovivad sageli teha kõike ja korraga – söön palju juurvilja ja puuvilja, jätan menüüst välja valge jahu ja suhkru, söön vähem rasvaseid piimatooteid jne. Pikas perspektiivis oleks see plaan suurepärane aga see võib olla korraga liiga palju – tekib tunne, et ei saagi midagi süüa ja käegalöömine tundub kuidagi lihtsam variant. Muuda igal nädalal 1 asi oma menüüs ning aja jooksul märkad, et loobumine polnudki raske.
  • Tule rutiini kiirelt tagasi. Meil kõigil on erilisi päevi ja sündmusi – näiteks vanaema sünnipäev, kus laud on heast paremast lookas. Ma ei arva, et peaksid ennast meeletult piirama ja kõigest loobuma – proovi igat asja natukene, joo söömise vahele puhast vett ja mine järgmisel hommikul kiiremale jalutus- või sörgiringile või trenni. Saad priiks süütundest ja tagasi hingerahu.
  • Luba endale ühel päeval nädalas midagi head. Võta nädalasse 1 päev, mil lubad endale seda, millest eelnenud nädalal kõige rohkem puudust tundsid. Pidev enesepiitsutamine ja keelamine tekitab pigem frustratsiooni ning libastumisel on ka raskem rutiini tagasi saada.

author: Janika